تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 502 |
تعداد مقالات | 4,340 |
تعداد مشاهده مقاله | 7,961,352 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 3,874,198 |
«کشف» و «رشد» استعدادها در ارتباطات دینی؛ مطالعه موردی طرح شجره صالحین کودکان شهرستان دزفول | ||
پژوهشنامه فرهنگ و رسانه (نامه فرهنگ و ارتباطات) | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 4، اردیبهشت 1397، صفحه 65-90 اصل مقاله (949.13 K) | ||
نوع مقاله: مقاله ترویجی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/lcc.2018.2631 | ||
نویسندگان | ||
احمدعلی قانع1؛ سینا عصاره نژاد* 2 | ||
1هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیهالسلام | ||
2فارغ التحصیل کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق ع | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل برنامهها و موانع «کشف» و «رشد» استعدادهای متربیان در شجره صالحین کودکان شهرستان دزفول در سال 1396 است. لذا، پژوهش، در سنت کیفی، با استفاده از روش گردآوری مصاحبه نیمهساختمند با سرگروهها و مربیان سه مسجد نمونه شهرستان در امر صالحین مسجد شهید مسعود توتونچی، رسول اعظم(ص) و ثارالله(ع) از طریق هدفمند انتخاب شد و همچنین با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادههای بهدستآمده در مصاحبهها، به استخراج برنامهها و موانع «کشف» و «رشد» استعدادهای متربیان در حلقات صالحین کودکان شهرستان دزفول، پرداخته شد. براساس یافتههای پژوهش، نمونهای از برنامههای این حلقات برای «کشف» و «رشد» استعدادهای کودکان عبارت است از: کشف و رشد استعدادها به صورت ضمنی، کشف و رشد استعدادها از طریق برگزاری آزمونها و مسابقات در حلقات، جهتدهی به استعدادها در حلقات، نقش تشویق در کشف و رشد استعدادها، کشف و رشد از طریق دعوت اساتید و افراد متخصص در حلقات و... . لکن نتایج حاکی از آن است که موانعی نیز در این مسیر وجود دارد که برخی از آنها عبارتاند از: عدم وجود برنامهای تخصصی برای کشف و رشد استعدادها در حلقات، کمبود بودجه و امکانات، وجود افراد مزاحم و حائل بین متربی و سرگروه در مساجد، ضعفهای نظری در معنا و جایگاه تربیت و مسجد در متصدیان امر، کمبود نیروی انسانی سرگروه در حلقات شهرستان و... . | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ کشف و رشد استعدادها؛ شجره صالحین؛ کودکان؛ شهرستان دزفول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
"Discovery" and "Cultivation" of Talents in Religious Communications; A Case Study of Dezful City's Shajareh Salehin Plan for Children | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Ali Ghane1؛ Sina Assare Nejad2 | ||
1Faculty member at Imam Sadiq University | ||
2M.A. in Islamic Studies, Culture and Communication, Imam Sadiq University, (corresponding author) Sina.asareh716@gmail.com | ||
چکیده [English] | ||
Sport is a branch associated with culture. It is a cultural activity that promotes interaction with society and will contribute to social development. Today, in different societies, promoting the sport for women and establishment of sports mechanisms are particularly important, since they signify the presence or absence of women in sports activities as a global indicator of their social status in society. The media policy is a subset of cultural policy makers that govern the massive media leadership in achieving the specific goals of a system. In the new world, which also translates into the age of communication or media, it is important for the media to play an effective role in policy making. Women’s sport is one of the most striking cultural manifestations of any society, the neglect of which can put the cultural system in trouble. History has witnessed gender-based challenges. The notion that women have more or less been absent from sport arena leading to their being belittled and not showing up in the media, has made us revise the existing programs and adopt strategies and techniques to have more interaction with the media. Considering these issues, this research tries to answer the question about the status of women's sports policy in the Islamic republic of Iran. In addition to answering this, we have examined the organizational and policy issues of women entering sports facilities and the coverage of their competitions in the media. This research has been done by library and documentary method; it has also benefitted from some press interviews about sport and media. In the end, it became clear that there has been no legal ban on women entering sports facilities. There is also no comprehensive and complete policy related to the coverage of women's sports competition by the national media, and the need for serious involvement of cultural policy makers in this field is highly felt... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cultural Policy, Media Policy, Women’s Sport, Media, Policy Survey | ||
مراجع | ||
1-امینی، ابراهیم(1384). اسلام و تعلیم و تربیت، قم: بوستان کتاب. 2-احمدیزاده، محمد(1394). «تربیت در شبکه صالحین»، مطالعات راهبردی تربیت اسلامی. سال اول. شماره اول: 43-29. 3-اعرافی، علیرضا(1392). فقه تربیتی. تهران: اشراق و عرفان. 4-اکبری، صاحبعلی(1388). «تأملی در معنای رشد در قصص قرآنکریم». مطالعات علوم قرآن و حدیث. شماره پیاپی 3/83.: 45-60. 5-ابن عبدالله، صالح و دیگران(2006م). موسوعه نضره النعیم فی مکارم الاخلاق الرسول الکریم. جده. 6-باقری، خسرو(1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران: اهداف، مبانی و اصول. تهران: علمی و فرهنگی. 7-بانکیپور فرد، امیرحسین و قاماشچی، احمد(1384). تعلیم و تربیت از دیدگاه مقام معظم رهبری حضرت آیتالله خامنهای. تهران: تربیت اسلامی. 8-خامنهای، سیدعلی(1393). قرارگاههای فرهنگی. تهران: صهبا. 9-دهخدا، علی اکبر(1337). لغتنامه، زیر نظر محمد معین و جعفر شهیدی. تهران: دانشگاه تهران. 10-راغباصفهانی، حسینبنمحمد(1372). ترجمه و تحقیق مفردات الفاظ قرآن. تهران: مرتضوی. 11-رزم آزما، هوشیار (1358). فرهنگ روانشناسی (انگلیسی، فرانسه، فارسی). تهران: علمی فرهنگی. 12-ربر آرتور اس(1390). فرهنگ روانشناسی (توصیفی)، مترجمان: یوسف کریمی و دیگران. تهران: رشد. 13-سجادی، سید جعفر(1375). فرهنگ علوم فلسفی. تهران: امیر کبیر. 14-شاهآبادی، محمدعلی(1387)، فطرت عشق (شذرة ششم از کتاب شذرات المعارف)، شرح فاضل گلپایگانی. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی. 15-صلیبا، جمیل(1366). فرهنگفلسفی، ترجمه: منوچهر صانعی دره بیدی. تهران: حکمت. 16-صفائی حائری، علی. مسئولیت و سازندگی، تهران: لیلهالقدر، 1379. 17-طباطبایی، سیدمحمدحسین(1417ق). المیزان فی تفسیرالقرآن. قم: جامعه مدرسین حوزهعلمیه. 18-طوسی، محمدبنحسن(1409ق). التبیان فی تفسیرالقرآن. قم: جامعه مدرسین حوزهعلمیه قم. 19-طبری، ابی جعفر محمدبنجریر(1412ق). جامعالبیان عن تفسیر آی القرآن. بیروت: دارالمعرفه. 20-عابدی جعفری، حسین؛ تسلیمی، محمد؛ فقیهی، ابوالحسن و شیخزاده، محمد(1390). «تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی». اندیشه مدیریت راهبردی. سال پنجم. شماره دهم: 198-151. 21-فرخی، میثم(1394). «بررسی روند تربیتی طرح صالحین در پایگاههای بسیج مساجد کشور بر اساس مدل فرآیندی». مطالعات راهبردی تربیت اسلامی. سال اول. شماره اول: 28-9. 22-قرطبی، محمدبناحمد(1364). جامع لاحکام القرآن. تهران: دارالکتب الاسلامیه. 23-مختاریانپور، مجید(1391). طراحی مدل اجرای سیاست فرهنگی مبتنی بر برنامههای توسعه کشور. رساله دکتری دانشگاه علامه طباطبایی. 24-مطهری، مرتضی(1373). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: صدرا. 25-مطهری، مرتضی(1384). مجموعه آثار. تهران: صدرا. 26-مصباح یزدی، محمدتقی(1395). فطرت و فطریات انسان. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی. 27-معدن آرانی، عباس؛ سرکارآرانی، محمدرضا (1396). آموزش و توسعه. تهران: نی. 28-مصطفوی، سیدحسن(1388). التحقیق فى کلمات القرآنالکریم. تهران: نشر آثار علامهمصطفوی. 29-نیکزاد، محمود(1390). فرهنگ جامع روانشناسی (انگلیسی-فارسی). تهران: کیهان. 30-وینهاوس، دن(1931). کلیدهای کشف پرورش استعداد در کودکان، ترجمه: اکرم قیطاسی. تهران: کتابهای دانه.
31.Bernard, H. Russell)2006(. Research Method in Anthropology. London: Altamira Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 242 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 287 |